IPB

Chào mừng Khách ( Đăng nhập | Đăng kí )

> -“THIỀN NHAI”, NHIỀU NGƯỜI TD KHÔNG CHỊU “ NHAI KĨ”
vantrung
bài Jan 16 2012, 04:22 AM
Bài viết #1


Advanced Member
***

Nhóm: Members
Bài viết: 1,240
Gia nhập vào: 25-May 07
Từ: HCM
Thành viên thứ.: 30



NHIỀU NGƯỜI TD KHÔNG CHỊU “ NHAI KĨ”-“THIỀN NHAI”
TS Ohsawa đã từng nói NHAI KĨ là yếu tố rất cần thiết để vào nước thiên đàng.
BN thường nhai kĩ từ 50 lần tới 200 lần để mau hết bệnh.Nhưng khi đã lành bệnh ,họ thường “ nhai dối” vì sợ tốn thời gian. Hơn nữa một số người răng xấu hoặc không còn răng không thể nhai kĩ được.
Ohsawa lại cho nhai kĩ là yếu tố cực kì quan trọng .TS sáng tạo ra pháp môn THIỀN THỰC DƯỠNG hay THIỀN NHAI (chỉ thiền trong lúc nhai).Đây là PP thiền xưa nay chưa từng có mà Ohsawa là tổ sư sáng lập.Các PP thiền khác là: theo dõi hơi thở-theo dõi vọng tâm , vọng niệm-dùng ý dẫn khi theo vòng chu thiên nhâm đốc-vừa đếm số vừa theo dõi hơi thở…Các PP này cũng có tác dụng kì diệu. Tuy nhiên chỉ là luyện ngọn.Vì nếu không hiểu cách ăn uống âm dương thì kết quả hạn chế.Trong khi đó thiền nhai có tác dụng mạnh mẽ vô cùng…
Thiền nhai vô cùng đơn giản.Chúng ta chỉ cần đếm số thầm từ 1 cho tới 50,( 100,150 hay 200) khi nhai 1 miếng đồ ăn (cơm lứt chẳng hạn), rồi mới nuốt.Nhai càng nhuyễn càng tốt. Đối với người răng không tốt nên xay gạo thành tấm (dùng hộc nhỏ của máy xay sinh tố để xay) trước khi nấu cơm.Điều quan trọng là ăn từng miếng nhỏ.Nhờ ăn từng miếng nhỏ, người có răng không tốt hay không còn răng có thể nhai được tới 50 lần/1 miếng đồ ăn.Nhai như vậy mất rất nhiều thời gian quí báu.Tuy nhiên cái được lại vô cùng to lớn gấp 10 lần cái mất.Nhờ nhai kĩ, ta diệt được thói tham ăn, tham uống mà nhiều người TD chúng ta mắc phải…
Thiền nhai diệt được thói quen ăn uống tham lam, làm cho ta ăn ít…Máu trở nên quân bình mau lẹ…Tế bào não phát triển cực tốt…Sức khỏe và trí tuệ gia tăng nhanh chóng…Chúng ta sẽ bay bổng vào cõi thiên đàng ngay trong kiếp này…
16/1/2012 nvt

Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Trả lời
justmevn
bài Feb 5 2012, 08:12 PM
Bài viết #2


Advanced Member
***

Nhóm: Members
Bài viết: 840
Gia nhập vào: 5-September 09
Từ: Sài gòn
Thành viên thứ.: 4,720



http://www.metatronics.net/eat/


Eating meditation is among the simplest, and most profound, of mindfulness practices. I've taught it at synagogues, schools, and community centers, to children, adults, and seniors -- and everyone seems both to enjoy it right away, and to finally "get" what meditation is meant to be about: not a special feeling, not a special state, but just waking up to the miracles of ordinary life. It's a Buddhist practice, adopted by Jewish Buddhists in the West, and now widely taught among the people who gave the world the bagel & shmear. But more than almost any other practice I teach, it works for people of any or no religious background, and with a lot or no meditation experience. Admittedly, it's not quite instant enlightenment -- but it is a taste of the World to Come.
Here is a very simple eating meditation practice, adopted from my book God in Your Body. I encourage you to give it a try.

Begin by selecting a piece of food. A bit of fruit or vegetable is good, though I often teach this practice with a potato chip -- really, almost anything works. Take a moment to focus on the object before putting it in your mouth. Use the Kabbalistic map of the four worlds to help you, as described here.

1. First, on the level of the body, you might feel the food with your fingers, or just gaze at it with focused attention. What does it feel like, or look like? Allow yourself the pleasure of being entranced by this object -- most food is quite beautiful, in its detail -- as if you're giving yourself a miniature spiritual retreat, right now, at your lunch table. You might smell the food too, and notice what effects doing so has on your body.

2. "Check in" next with the heart. What desires do you have? Are you hungry? Nauseated? Thankful? Or, maybe, do you think this practice is maybe not for you? Whatever the "feeling-tone" of this experience is, just note it attentively, without judgment; stay with it for a couple of breaths, and see if it shifts, or intensifies, or ebbs.

3. On the plane of the mind, consider for a moment all of the people involved in bringing this food to you. Farmers, truck drivers, factory workers, storekeepers -- there are hundreds, if not thousands, of people whose labor created the simple occasion of this food arriving in this moment. Take a moment to consider them; imagine what they look like, how hard they are working to support themselves and their families, the economic system that creates the conditions for their labor.

4. And, on the level of the soul, consider all the conditions necessary to have created this food. The four elements of fire (sun), water, Earth, and air; the genetic information in the plants (or animals), which I see as part of the Divine wisdom (chochmah). Consider, in Thich Nhat Hanh's words, all of the aspects of the universe which "inter-are" with this food. You are holding a small storehouse of the sun's energy, and water from a cloud. Allow the poetry of this simple piece of food to be felt, in your body. It's easy to be cynical or sarcastic. It's harder, and more rewarding, to cultivate a moment of sincerity.

5. Then -- finally! -- place the food in your mouth. Before chewing and swallowing, experience the tactile sensations of the food on your tongue, the tastes, the feeling of the mouth watering. What happens to your whole body when you put the food in? Calibrate your sensitivity as finely and exquisitely as possible. See if the food tastes different in different parts of the mouth. Really give yourself a juicy, rich experience of this bit of food. You might keep your eyes closed for the duration of this practice, simply to focus your attention on what's going on in your mouth, rather than on other things.

6. Then, bite into the food and chew, trying to omit any automatic movements. When chewing, know you are chewing. You probably know the joke about "walking and chewing gum at the same time" -- this is the opposite. Do only one thing at a time. That way, the mind slows down, focuses, experiences. You are fulfilling the act of v'achalta, eating.

7. Swallow after the food has been thoroughly chewed, probably twenty or thirty times (don't bother counting; it's not a quiz). See if the flavor changes -- some food really only comes alive after ten or more chews; some disappears. Finally, when you do swallow, see how far down your esophagus you can still feel the food. Just relax in the physical sensations of eating.

8. As your tongue cleans your mouth after this mindful bite of food, try to maintain the attentiveness that you've cultivated; don't let it be automatic. We have a finite number of hours on this planet -- why not be as awake as possible for each of them?

Very simple practice -- not much Kabbalah, not many moving parts; just waking up to the body, to fulfill the injunction of v'achalta, v'savata, u'verachta (you will eat, you'll be satisfied, and you'll bless) with the same intensity our ancestors might have had. I like to think of it as the prerequisite for authentic blessing.

I invite you to make eating meditation a regular part of your day, for forty days. See what five minutes a day, or one bite a meal, does for you, even if only for the duration of those five minutes. I don't want to promise too many results, but I will say that in my years of teaching this practice, the results can be far out of proportion to the effort. Believe it or not, people report deep relaxation, delight, insights into their personalities and needs, and immense gratitude to God -- all from eating!

One time, on a meditation retreat, I was doing this practice with a single string bean, and had a sensory experience so intense and so beautiful that I was moved to tears. Obviously, it was just an ordinary string bean -- but my mind (and heart) was so exquisitely sensitive to the sensations of eating that it was a delightful experience. Michel Foucault said, "What we need to do, it seems to me, is not liberate our desires but become exquisitely sensitive to pleasure."

Meditation is just that: the process of becoming exquisitely sensitive. Then you can proceed to bless God.

- Jay Michaelson


--------------------
There is no such thing as a true belief - Không có cái gọi là niềm tin đúng thực.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Gửi trong chủ đề này
vantrung   -“THIỀN NHAI”   Jan 16 2012, 04:22 AM
hien   [b][size=6]NHIỀU NGƯỜI TD KHÔNG CHỊU “ N...   Jan 16 2012, 01:04 PM
Diệu Minh   Sadhu! Sadhu! các bài viết của hien,...   Jan 16 2012, 04:13 PM
Diệu Minh   Chả phải tiên sinh Ohsawa là người phát ...   Jan 17 2012, 08:22 PM
vantrung   -Ngươi xưa đã biết nhai kĩ có lợi cho s...   Jan 20 2012, 12:05 AM
vantrung   Có những người khi thấy sự so sánh trá...   Jan 22 2012, 05:58 AM
Duy Việt   [b][quote name='vantrung' post='17757' date='Jan 1...   Jan 23 2012, 04:45 AM
vantrung   -Bạn DUY VIET giải thích ý nghĩa và lợi ...   Jan 23 2012, 08:31 AM
Duy Việt   -Bạn DUY VIET giải thích ý nghĩa và lợi ...   Jan 23 2012, 09:29 PM
LIOVI   Chúc Trung sư huynh cùng tất cả các bằng...   Jan 28 2012, 11:23 AM
Minh_Châu   Nhai kỹ quả thực rất thú vị   Jan 28 2012, 06:33 PM
LIOVI   Nhai kỹ quả thực rất thú vị Thức ăn ...   Jan 29 2012, 04:35 AM
Duy Việt   Vạn sự thì có tốt xấu , không chừa c...   Jan 28 2012, 07:15 PM
vantrung   -Bạn DUY VIET giải thích câu Ý NHƯ VẠN S...   Jan 29 2012, 05:30 AM
Diệu Minh   Bạn nên khám phá ra tiến trình trước kh...   Jan 23 2012, 10:28 PM
hien   Vạn Sự Như Ý là câu nói thuộc về gie...   Jan 29 2012, 04:05 PM
Diệu Minh   Sadhu! Lành thay! Tuy nhiên biết các...   Jan 29 2012, 08:08 PM
Minh_Châu   Thú vị thay cho cái lý luận, lập luận, ...   Jan 29 2012, 08:30 PM
justmevn   Có một câu nói của một đạo sư phái S...   Jan 29 2012, 11:29 PM
hien   Theo duyên bạn Minh Châu đưa ra mấy từ n...   Jan 29 2012, 11:49 PM
vantrung   -Bạn HIEN và JUSTMEVN sưu tầm các tài li...   Jan 31 2012, 08:50 AM
hien   [size=4]-Bạn HIEN và JUSTMEVN sưu tầm các t...   Jan 31 2012, 03:50 PM
Diệu Minh   Sadhu! Lành thay! Tôi rất thích đ...   Jan 30 2012, 08:16 AM
justmevn   Mục tiêu tối cao của TD Ohsawa thì chẳng...   Jan 31 2012, 12:10 PM
Minh_Châu   Nếu chỉ có ngồi nhai nhai gạo lứt khôn...   Jan 31 2012, 01:34 PM
hien   Làm sao bạn biết được điều này? Bạn...   Jan 31 2012, 04:36 PM
justmevn   Làm sao bạn biết được điều này? Bạn...   Jan 31 2012, 02:15 PM
Diệu Minh   Trong khi ngài Ohsawa không dạy Thiền. Hi h...   Jan 31 2012, 05:31 PM
hien   [color=#FF0000]Trong khi ngài Ohsawa không dạy...   Jan 31 2012, 06:22 PM
Diệu Minh   tình yêu vô điều kiện thì không nhất t...   Jan 31 2012, 05:40 PM
Diệu Minh   Quý vị ở đây nghiên cứu kinh điển nhi...   Jan 31 2012, 05:58 PM
Diệu Minh   Vô tướng giải thoát, Vô nguyện giải th...   Jan 31 2012, 06:02 PM
hien   [color=#FF0000]Vô tướng giải thoát, Vô ngu...   Jan 31 2012, 06:34 PM
justmevn   Pháp Phật nguyên thủy hay Pháp Niệm Phậ...   Jan 31 2012, 06:27 PM
Diệu Minh   Cho tặng hay dùng thử là hoạt động qu...   Jan 31 2012, 07:15 PM
justmevn   Dù kinh doanh nhưng cũng là làm phước, tù...   Jan 31 2012, 08:21 PM
Diệu Minh   Người thầy Phật giáo đầu tiên của c...   Jan 31 2012, 09:32 PM
hien   Mỗi ngày tôi lại phát hiện ra nhiều đi...   Jan 31 2012, 10:15 PM
justmevn   Thực ra thì ai cũng "bán hàng" c...   Jan 31 2012, 10:43 PM
Diệu Minh   Hết khổ thô tới khổ tế, thấy khổ l...   Jan 31 2012, 11:06 PM
hien   Hôm nay tôi rảnh rỗi nên được bữa ...   Jan 31 2012, 11:40 PM
Duy Việt   -Thánh Thomas Aquinas: Nếu quan sát giới t...   Feb 1 2012, 07:14 AM
vantrung   -Bạn DUY VIET sưu tầm được các câu nói...   Feb 3 2012, 01:58 AM
LIOVI   -Bạn DUY VIET sưu tầm được các câu nói...   Feb 3 2012, 07:53 AM
Minh_Châu   Kính anh Trung Xin phép được cho tôi nói...   Feb 3 2012, 10:11 PM
Diệu Minh   Chỉ khi nào đạt tới - chứng nghiệm t...   Feb 1 2012, 09:09 AM
hien   Chỉ khi nào đạt tới - chứng nghiệm t...   Feb 1 2012, 10:47 AM
justmevn   Đừng tin vào suy nghĩ, đừng tin vào học...   Feb 3 2012, 10:16 AM
Diệu Minh   Thưa anh tôi cũng rất mệt mõi cái việc ...   Feb 3 2012, 11:06 PM
justmevn   Nếu chỉ để tranh cãi ai đúng ai sai thì...   Feb 3 2012, 11:09 PM
LIOVI   @ Bạn Minh_Châu Phật , Chúa hay Thượng ...   Feb 4 2012, 05:06 PM
justmevn   http://www.metatronics.net/eat/ Eating meditatio...   Feb 5 2012, 08:12 PM
vantrung   -Bạn MINH CHAU có những suy nghĩ thật sâ...   Feb 6 2012, 08:17 AM
Minh_Châu   To justmevn Inter my view: + Whole your writting c...   Feb 6 2012, 10:23 AM
justmevn   @MINH_CHÂU: Tổng kết thì câu nói "H...   Feb 6 2012, 02:12 PM
Minh_Châu   Tổng kết thì câu nói "Hãy ăn đúng...   Feb 6 2012, 08:26 PM
justmevn   hihi. Tôi cũng tránh nói từ thiền, nên m...   Feb 6 2012, 09:07 PM
Diệu Minh   Đừng mong và đòi hỏi người khác hiểu...   Feb 6 2012, 10:39 PM
vantrung   - THIỀN NHAI của Jay Michaelson không vượ...   Feb 7 2012, 07:43 AM
justmevn   Tại sao Ohsawa phải than thở vậy? Hihi. M...   Feb 7 2012, 07:55 AM


Reply to this topicStart new topic
1 người đang đọc chủ đề này (1 khách và 0 thành viên dấu mặt)
0 Thành viên:

 



.::Phiên bản rút gọn::. Thời gian bây giờ là: 10th July 2025 - 11:28 AM